MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM
školní rok 2021/22
Primární prevencí rozumíme veškeré konkrétní aktivity realizované s cílem předejít
problémům a následkům sociálně patologických jevů, případně minimalizovat jejich negativní dopad, včetně dalšího šíření.
Nespecifická primární prevence představuje základ a nosný prvek celého systému prevence, jde o volnočasové aktivity určené nejširším vrstvám dětí a mládeže, umožňující harmonický rozvoj osobnosti jednotlivce. Existovaly by i za absence sociálně patologických jevů.
Minimální preventivní program vychází z:
- metodického pokynu MŠMT k prevenci sociálně patologických jevů,
čj. 14514/2000-51,
- MP 28275/2000-22 k prevenci a šikanování mezi žáky škol a školských zařízení
- Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních (č.j. MSMT-21149/2016)
- MP 14423/199-22 k projevům rasismu, xenofobie a intoleranci
- MP 10194/2002-14 k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví
- MP 25884/2003-24 spolupráce předškolních zařízení, škol a školských zařízení s Policií
- ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a
- mládeži páchané
- MP 11691/2004-24 Pravidla pro rodiče a děti k bezpečnému užívání internetu
- vyhlášky 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských
- zařízení
- Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (Dokument MŠMT č.j.: 21291/2010-28)
Do prevence sociálně patologických jevů se mimo jiné zahrnuje zneužívání návykových látek, včetně alkoholu, kouření, gambling, záškoláctví, šikanování a jiné formy agresivního chování, rasismus, xenofobie, intolerance, antisemitismus.
Za realizaci Minimálního preventivního programu zodpovídá školní metodik prevence, který ve spolupráci s ostatními členy preventivního týmu koordinuje práci jednotlivých
pedagogických pracovníků a externích spolupracovníků.
Cíle preventivního programu:
- Prevence sociálně patologických jevů prostřednictvím ovlivňování postojů a chování žáků, vytváření pocitu úspěšnosti a potřebnosti a z toho plynoucí schopnosti čelit tlaku vedoucího k užívání návykových látek.
- Nejen předcházet, ale i řešit šikanování na všech úrovních vnitřního vývoje.
- Vytváření klidného a participujícího prostředí ve škole – naslouchat, varovat, dávat pozitivní příklady, spolupracovat s rodiči, zdravotníky, policií, sociálními složkami.
- Pozitivně měnit klima školy s minimem kázeňských problémů ve škole i mimo školu.
- Vytvoření pedagogické komunity, tj. budování otevřených, kamarádských a bezpečných vztahů mezi všemi členy společenství školy.
Výchovně vzdělávací a preventivní činnost
- Využití volného času - organizace zájmových kroužků, sportovní soutěže ve školním sportovním areálu
- Rozvoj osobnosti žáka
- Mentální hygiena
- Propagace zdravého životního stylu (především v předmětech: rodinná výchova, občanská výchova a přírodopis) - drogová problematika, nebezpečí vlivu alkoholu a kouření, sexuální výchova
- Využití výchovných programů z videotéky
- Výtvarné soutěže
- Vedení k zodpovědnému samostatnému rozhodování
- Výchova k rasové, etnické a národnostní snášenlivosti a k respektování individuálních odchylek
- Antidiskriminační opatření v MPP
- Právní výchova - právní aspekty sociálně patologických jevů, práva dítěte (spolupráce s policií ČR)
- Využití kluboven a stolů na stolní tenis v době přestávek
- Využití žákovské knihovny
- Nástěnka propagující zdravý životní styl
- Spolupráce vedení školy, výchovné poradkyně, prim. prevent., vyučujících, správních zaměstnanců a rodičů v oblasti prim. Prevence a zapojení pedagogických pracovníků do dalšího vzdělávání v oblasti prevence sociálně patologických jevů
- Akce pro školní rok 2021/22 - den třídního kolektivu
- Dny zdraví
- lyžařský výcvik se školou v přírodě
- ekologický kurz
- školní výlety
- škola v přírodě
- pořady zaměřené na prevenci
- besedy se žáky
- přednášky
Diagnostická činnost
Ve spolupráci s vedením školy a vyučujícími (především třídními učiteli):
- Vyhledávání a sledování problémových žáků
- Doporučení žáků na vyšetření v OPPP a příprava podkladů
- Spolupráce s oblastní pedagogicko-psychologickou poradnou, lékaři, HS, policií
- Vedení dokumentace o diagnostice
- Průzkumy sociálně-patologických jevů
- Individuální přístup a osobní rozhovory s žáky, besedy, přednášky, dotazníky
- Dle potřeby diagnostiky třídních kolektivů
- Diagnostika žáků ohrožených školním neúspěchem
- Depistáž žáků 1. třídy
Informační činnost
Poskytování informací rodičům a učitelům v oblastech:
- Systém pedagogicko-psychologického poradenství
- Prevence a náprava problémů (především výukových a výchovných)
- Doporučení vhodné literatury
- Interpretace zpráv z OPPP
- Konzultační hodiny pro žáky a rodiče
V Drnovicích dne 1. září 2021 metodik primární prevence